Hybridbiler i topform
Derfor skal motoren i biler med
hybridteknik holdes ren
En af måderne til at opnå renere luft er at sørge for flere elbiler og færre biler med fossilt brændstof på de danske veje. Herved flyttes en del forurening fra netop vejene til elektricitetsværkerne, hvor forureningen lettere kan håndteres. Det er dog ikke alle der fortrækker de rene elbiler, så den hurtigst voksende gruppe privatbiler i disse år er hybridbilerne.
To grupper
Hybridbilerne med både benzin- og elmotor kan deles op i to undergrupper: De rene hybrider hvor en el-motor og et mindre batteri støtter benzinmotoren og Plug-in hybriderne, der er opbygget på samme måde, men typisk har et lidt større batteri der kan lades med et stik. Elmotorens bidrag er at levere et godt moment, og derved gøre den samlede pakke meget energiøkonomisk, med markant mindre forurening til følge.
Mindre luftforurening
Med det stigende antal biler med Hybridteknologi opstår der et behov for yderligere beskyttelse af motorens mest vitale dele, brændstofsystemet. I næsten alle Hybridbiler benyttes en motor med direkte indsprøjtning. Fordelen ved Hybridteknik er, at det er lettere at imødekomme de stigende krav til lavemission (mindre luftforurening), et krav der givetvist kun bliver større i fremtiden.
Bedre tekniske løsninger
Langt de fleste moderne benzinmotorer har DI-teknologi – dvs. benzinindsprøjtning direkte i forbrændingskamrene. Herved udnyttes benzinen optimalt og kombineret med start-stop systemer, der standser motoren når bilen holder stille, opnås allerede her en god brændstoføkonomi. Elmotoren lægger så lige de sidste par km/l på, og en effektiv motorstyring gør at man dårligt kan mærke hvilken, eller om begge motorer arbejder.
Nye udfordringer kræver nye løsninger
Der er primært to store udfordringer. Dels start-stop systemerne og de ofte halvkolde motorer, der betyder at bilerne har mange ”koldstarter”, et issue der er specielt udtalt ved plug-in hybriderne. Det betyder at der skal fokuseres mere på øget slid, da motorerne ikke har en ensartet driftstemperatur. Den anden udfordring er den forbedrede økonomi med hybriddrift, der betyder at benzinen opholder sig længere tid i tanken. Derved opstår et behov for beskyttelse af brændstoffet mod ældning, kondens og vandophobning i tanken.
Forbedret økonomi
Bell Add er som sædvanligt klar til at møde disse udfordringer, og har lanceret et nyt additivsystem til hybridbiler med benzin-/el-motorer. Bell Add Benzin Additiv Hybrid er formuleret af forskellige rensende additiver, som virker ved hybridmotorens varierende arbejdstemperaturer. Det bevirker mindre sod- og koksaflejringer i såvel motor som udstødningssystem. Additivet tilfører endvidere ekstra smøring til beskyttelse af højtrykspumpe og dyser.
Vi har erfaret at vi med hybridpakken, ud over de sædvanlige helt rene indsprøjtningsdyser, får en imponerende rensning/renholdelse af hele forbrændingskammeret, fortæller kemiingeniør og teknisk chef Mogens Olesen.
Værkstedet har en vigtig rolle
Hybridserien består dels af et værkstedsprodukt, der bruges ved service, samt et eftermarkedsprodukt som bilisten selv tilsætter. Begge produkter passer ind i de kendte Bell Add serier.
Al erfaring viser at det betaler sig at passe på sit køretøj og i særdeleshed på motoren, anfører produktchef Henrik Berendt.
Vi har omfattende billeddokumentation og uvildige undersøgelser, som viser de rensende og konserverende additivers betydning, fortæller Henrik Berendt og slutter af med: Bell Add mottoet har i over 20 år haft fokus på at ”holde motoren ren” og det er et fokus vi vil beholde.
Læs mere om:
Additiv Hybrid
ServiceRens Hybrid
Ønsker du at få de nye
hybrid produkter på hylden?
Ring til kundeservice 70 20 77 69
eller skriv til info@belladd.dk